3 July 2009

aaaaaa!

jag kom hem från jobbet med en brunch/lunch till min migränsjuke man. jag skulle genast börja städa vår lortiga svinstia till hem, men istället la jag mig alldeles lite på sängen och somnade på några sekunder. och sov i två timmar framåt. sen var jag fit for fight igen och städade med en himla fart samtidigt som jag drack några styrkegivande dunderdrycker. yehaw! alla våra möbler såg ut som antika föremål i ett övergivet hus från 1800-talet (åtminstone var dammlagret detsamma) och lille duktige dammsugar-rocky blev med ens täppt av allt katthår.

efter att jag varit jätteduktig och lekt med dammvippan och dammsugaren och trasan och allt det där, kilade vi iväg till en restaurang som skulle bjuda på kinesisk kost och som enligt rykten hade ett väldigt dåligt servicespråk. de kan nästan alla andra språk förutom finska, svenska och engelska. och svarar "aaaaaaaaaa!" med en snorig falsettröst när man äntligen kommer i samförstånd med dem.
-jag beställer vårrullar.
-aa.
-vegetariska, alltså.
-?????
-vegetariska, grönsaksvårrullar.
-?????
(jag ser på jussi och min frågade blick undrar om jag ska låta bli att beställa helt)
-utan kött. INTE kött. ä-r d-e-t m-ö-j-l-i-g-t?
-aaaaaaaaaaaaaaa! ja! ja!

jussi beställde in en portion griskött i en sorts bbqsås som var kolsvart. köttet var kolsvart. allt var alldeles kolsvart. jag undrade om maten inte smakade svart och jussi väste "låt maten tysta mun nu!" och beställde in en till öl. vi var ute ganska snabbt. där fick han kväljningar och sa att det var bäst att ringa hit ambulanshelikoptern innan han skulle trilla av pinnen för gott. tack vare svart och kinesisk matförgiftning. JA, MATEN SMAKADE SÅ INIHELVETE SVART! sa han och sen bjöd jag på glass och så blev han gladare. happy ending.

imorgon ska vi shoppa! jag ska mest shoppa massa roadtriptillbehör. sådant som pastariamåltider, myggspray, plåster, konserver och våthanddukar. kanske också ganska många nya fina plagg att glädja själen med. kanske.




No comments:

Post a Comment