16 August 2013

om inköpslistor

inleder helgen med lite borde-städa-som-varje-fredag-men-vad-gör-jag... jo, jag hänger ju i soffan och dör trötthetsdöden (det stadiet har varat i cirka 3 timmar redan) efter dagens jobbpass och hoppas på att hitta tillbaka till livet inom kort! så medans jag ändå inte förmår mig till att göra något vettigt, så ägnar jag mig åt www-fönstershopping och planerar de sista inköpslistorna, och kategoriserar sakerna som som måste fixas INNAN bebisankomst och sedan rubbet som kan vänta till jul eller så, hehe.

vad gäller dethär med bebisprylar, så ja - det finns ju ända till  förbannelsen av både nödvändiga och fruktansvärt onödiga saker (om vi börjar den listan med en musicerande potta exempelvis...). som första princip så har vi försökt köra secondhand så långt som möjligt - i ekologiskt men också ekonomiskt syfte. typ 90% av sådant man behöver, kan man få i så gott som nyskick - återanvänt. och som andra princip är varför-köpa-fult-(eller-dåligt)-när-man-kan-köpa-fint-(och-av-bra-kvalitet), hehe. och den principen är alldeles särskilt tacksam att tillämpa på saker som hör till kategorin saker vi vill köpa nya och oanvända. såsom nappflaskor, bitleksaker och handdukar exempelvis, hehe.

och vi prioriterar giftfritt, gediget, färggrant och okönat:

stuff

1. Sophie the Giraffe, bitleksak i naturgummi utan kemikalier.
2. kaninlampa (nödvändighetsfaktor: 0, finhetsfaktor: 1.000.000)
3. Lifefactory-nappflaska. i glas, fri från gifter.
4. regnskydd till vagnen! prickigt förstås, som det ska vara, från Elodie Details.
5. ett ihopvikbart on-the-go-skötunderlag till skötväskan, från Färg&Form.
6. badcape för bebisar, från Finlayson.

No comments:

Post a Comment