18 December 2012

the lapland journal, 2/2

jag har äntligen jullov. hela första terminen är förbi nu, och jag kan vila huvet, jobba på det bästa jobbet dag ut och dag in, och ägna mig åt saker som jag tycker om. utan dåligt samvete för att jag gör något annat än läser till tent. bästa känslan just nu, överlägset! jag har faktiskt så mycket bilder jag borde gå igenom! men first up är nog att fylla på de övriga lapplandsbilderna från september i bloggen. herregud, TRE månader sen, och jag tar mig tiden först nu? jaja. jag har ju glömt minst hälften av alla fina saker på den lapländska marken, men såhär:

på fredagsmorgon den 14 september för att vara exakt, vaknade vi upp i den lilla hyresstugan och den lilla 70 centimeter breda sängen (jag var tvungen att gå quasimodo-style i ungefär en timme förrän ryggen började rätna till efter 11 timmar sömn i den hårda och trånga sängen), kokade mannagröt, städade upp stugan och klockan tio prick var vi på väg mot kuusamo. vi stannade för en morgonpromenad vid Kiutaköngäs, och gick ett par-tre kilometer för att kolla in en ganska vild fors vid ett ganska stor och röd klippvägg. 

morgon!

karhunkierros

IMG_8235

kiutaköngäs

kiutaköngäs2

IMG_8283
vattnet har hur klart som helst i dom små bäckarna!

och seeen fortsatte vi mot ruka. dagsvandringen på cirka 8 kilometer vi siktat in oss på hade sin startpunkt vid skidcentret och slalombackarna, och vårt hotell låg beläget precis mitt i smeten. så klockan ett ungefär började vi gå mot valtavaara fjället, i alldeles för mycket kläder och motsols i spåret, av misstag (det gjorde ju inget, backarna var bara såååå mycket brantare och det var verkligen så jävla tungt att gå brant uppförs).

IMG_8306

paus

paus på vägen, när jag stötte på en lagombra sittplats mitt i allt. när det känts som man gått i hundra kilometer och det kändes som att vi var ganska högt uppe redan och det började slutta nerförs ganska mycket och vi gått förbi en liten grillkåta, trodde vi att vi nått mittpunkten och jag började pusta ut litegrann. efter att ha gått en liten bit framåt, kunde vi sen skymta av en litenlitenliten stuga låååångt bort och höööögt upp - DET var alltså ungefär (långt ifrån) mittpunkten. jag kände nästan lite för att gråta lite i smyg, det kändes skitjobbigt att gå upp den sista långa branten, haha. varmt som fan var det och varenda muskel i mina svaga ben var stumma av mjölksyra.

farfarfaraway

valtavaara

men upp kom vi, och fint var det. vi kunde också konstatera att nej, vi har inte gått 10 kilometer nu de senaste 100 minuterna, utan 3,5 kilometer. TRE OCH EN HALV KILOMETER! på en och en halv timme! awesomeness gånger tusen, alltså, hohoho!

vi skulle egentligen picnicka på toppen, men vi råkade komma dit samtidigt som ett gäng småfulla medelåldersmän och -kvinnor som skålade och skrålade, så vi nöjde oss med att dricka några liter vatten och knapra i oss något kex, och knäppa några bilder för att sedan fortsätta neråt.

IMG_8349

jussi ruska

utsiktruka

karhunkierros ruka

lapland ruska

fjällpicnic

dags för trangialunch! i mycket trevlig form. jag hade peppat mig själv med minttukakao hela eftermiddagen, och när det äntligen blev dags för att koka upp nåt sånt och jag vänt upp och ner på hela rinkan, kunde jag bara konstatera att jag glömt själva kakaon i bilen. det som fanns var med var alltså mjölk och sprit! great success. när jag repat mig från missödet, fortsatte vi vandra efter en skoterled (vet ej varför, det vet kanske bara jussi som promt ville göra det). när vi gått en förbannat lång bit i världens sämsta terrängförhållanden, och jag trampat i ungefär tio högar djurskit och inbillat mig sjuttiotusen vilddjur i buskarna, återvände vi till det riktiga spåret. där var det lajbans igen, för man fick gå hur mycket som helst på spång. vi hade bara trampat omkring i ödemarken i en timme extra.

IMG_8376

vi gick i duktiga fyra timmar, och checkade in på vårt hotell runt halv sex tiden på kvällen. jag hade som sagt panikbokat dagen innan avfärd, och hade inte riktigt nån aning om ett hurudant ruckel till hotell vi riktigt skulle få - så trötta och döda som vi var, hade det räckt med ett varm rum och ett mjukt soverunderlag, men vi fick bli glatt överraskade, för det var ett alldeles nytt lägenhetshotell, som var alldeles tiptop! badrum med både badkar och bastu, plus sjukt mjuk dubbelsäng, kokvrå och balkong.

apskönt att ta av sig skor och strumpor, men lite vemodigt att skjilas från det mycket varma och mysiga understället, hehehehe (det svarta understället = min catwoman-maskeraddräkt!). vi duschade och badade, och kilade sen ner efter pizza och cranberry lonkero. kan möjligtvis ha varit år 2012:s bästa feelis den kvällen.

done!

IMG_8396

IMG_8407

IMG_8410

riksgränsen

så på lördag vaknade vi upp till utvilade men ganska möra kroppar. vi åt en sjabbig hotellfrukost, packade kappsäcken, strosade runt litegrann i souvenirbutikerna nedanför hotellet och satte av (lite) söderut sen. vinkade hejdå till de sista renarna, och råkade åka en liten omväg på ett par hundra kilometer via haparanda, hehe, för att tanka förrådena med exotiskt godis, bilade via både jussis och mina släktingar på vägen hemåt. och ja. nån gång vid 2-tiden var vi framme i österbotten hos familjen igen, sov lite grann, packade katterna i transportburarna och körde hem. och packade upp väskorna som doftade skog och brasrök.

nästa gång siktar vi på kebnekaise, riiiight. hehe.

2 comments:

  1. Härligt att få ta del av er resa, det går rysningar i mig när jag ser landskapen på bilderna! För övrigt saknar jag dig så attans mycket! Puss<3

    ReplyDelete
    Replies
    1. tack för den, babe, jag saknar diiiiiiig <3

      Delete