17 November 2010

mannen utan kunskap

igår hade vi precis släckt lyset och bäddat ner oss. jag ville för tjugoelfte kvällen i rad prata trevligheter om jul och grejer. jussi var så sömnig att han inte riktigt var kvar på denna planet längre.

jag: tycker du förresten om... (här blev det en paus, eftersom jag plötsligt blev väldigt osäker på om lussekatt verkligen heter lussekissa på finska)... lussebullar?
jussi: ... nej ... det har jag aldrig hört talas om ... zZz ...
jag: MEN HALLÅ, vakna! lussebullar! klart du vet! eller vad heter dom riktigt på ditt språk?
jussi: *säger tusen gånger att han verkligen inte vet vad sjutton en lussekatt är och säger tusen gånger att han aldrig ätit något sånt och säger tusen gånger att det ändå var det roligaste han nånsin hört, lussekissa*
jag: *blir smått hysterisk över att mannen verkligen inte vet vad det är frågan om, mobilegooglar upp en bild på skapelsen och viftar vilt med bilden framför ögonen på jussi (som bara skakar på huvudet), tänder lampan och stirrar rakt i ögonen på honom för att se om han bara försöker skojas eller provoceras (tydligen inte)*
jussi: *vet inte ens vad saffran är / har aldrig sett maken till bulle / har aldrig firat lucia ens*

vi ska fira vår fjärde jul ihop och plötsligt kommer det fram att herr johansson legat bakom någon gran och grott hela sitt liv fram tills nu och vet inte vad en lussekatt är. hehe. detta är definitivt the weirdest thing. genom att googla upp det kunde jag dock lära mig att det nog inte heter varken lussepulla- eller kissa på finska, utan så fint så ruotsalainen sahramipulla. och att det inte hörde till det finska julfirandets vanligheter direkt.

roger, comprende!
(men jag måste bota herremannes okunskap innan julen är slut)

bak
bak2
(förra julen!)

No comments:

Post a Comment