9 September 2010

one day in early summer part 4

den 5-åriga systern var hos oss och spenderade en sommarlovsvecka i juni, och en helg för ett litet tag sedan. därav bildmaterialet!

juni
varje dag åt vi glass. jag sa åt pärlan att hon skulle välja en glass åt sig, vilken som helst!, och varje dag tog hon exakt samma lilla skruttiga jordgubbsstrut. då jag sa åt henne att hon faktiskt får ta den megastora chokladstruten om hon så ville, eller vilken pinnglass som helst, blev hon lite bekymrad över att den faktiskt inte skulle vara lika god som den pluttiga jordgubbsglassen. en dag valde jag dock ut en geisha-glass åt henne. utlåtande: "den var nog faktiskt ganska (obs betoningen på ganska!) god!"

juni4
lillen steg upp klockan halv sju (senast) varje morgon och ville att vi genast skulle gå till lekparken. enligt önskan skulle vi också äta frukost i lekparken för att inte bli försenade (eller missa en sekund av den roliga dagen med att göra ingenting). det gjorde vi inte, hehe.

juni5
hon anlände med ett baggage som såg ut att räcka till ett helt halvår på en öde ö, men det visade sig att endast en väska i skaplig storlek var packad med överlevnadstillbehör så som rena kläder, tandborstar, hårborstar och mediciner. de övriga sjuttioelva väskorna innehöll leksaker som hon trodde hon inte skulle kunna vara utan i en vecka. exempelvis en triljon pocketpets och my little petshop-figurer.

juni3
jag ska ta och presentera några teckningar jag fått av lillen nån gång, hon är nämligen en mästare på att rita upp roliga historier!

juni2
vi badade också. vattnet var några grader över tiotalet celsius varmt, men lillen simmade i tre hela timmar. varje gång jag frågade henne om hon ville komma upp och om hon iten frös häcken av sig snart, var det självklara svaret "nej! det är ju jäääättevarmt i vattnet!" när vi slut var totaltvugna att gå, huttrade hon som en liten isbjörn och var blålila över hela skinnet. i cirka en evighet framåt trodde jag att hon utvecklat allvarlig hypotermi och att jag var den vuxna fula syndabocken. hon blev turligt nog frisk och normalfärgad ganska snart.

juni6
powernap = lillen somnade i största möjliga misstagsamhet (enligt henne själv) när jag läste bok för henne och tjugo lugna minuter senare vaknar hon med ett ryck och stirrar bister på mig. "jag ville ju inte sova, jag var inte ett dugg trött!!!" fräser hon åt mig som om det var mitt fel, haha!

H
vi besökte djuraffärn också för att inhandla kattmat. vardagsmat för mig, men lillen var helt exalterad över att en hel butik var full med kattleksaker, klösträd, hundkoppel, små husdjurskaniner och en hel massa akvariefiskar. hon trodde dock att fiskarna var där för att gå på dagis och blev mycket orolig över hur sjutton ägarna som skom för att hämta dem när det var dags att gå hem skulle veta vilka fiskar som var deras eftersom alla såg lika ut. söta lilla filosof.

juni7
konsten somna till ett avsnitt pippi eller my little pony! observera på bilden om kontrastinställningarna tillåter det: den stora enhörningsponnyn som sover på pärlans arm. hon hade fått en sommarlovspeng att köpa något hon önskade sig för, och det brände i brallorna på henne somt usan när vi var på väg till leksaksbutiken. hon hittade cirka tio tjog saker hon så gärna ville ha, men sen såg hon enhörningen och det var love at first sight, hoho. hon spatserade ut ur butiken med den massiva megaponyn under armen och började därefter undra över hurudana magier en enhörning kan göra med sitt horn, och om vi kunde "titta på datorn ifall det finns enhörningar i finland". jag kunde inte ge något bra svar på den gåtan, men jag gissade på att de kanske trivs bäst i varmare länder än finland, i de afrikanska bergen kanske.

på återseende, pärlan!

No comments:

Post a Comment