21 September 2010

septembermulle

svamp2

förra helgen spenderades i österbotten hos familjen. på lördag var männen i huset mest intresserade av att sova middag och sådana tråksaker, så mamma propsade på att damerna med gott lördagshumör skulle åka till skogen och plocka svamp. nu råkar det vara så att jag inte för nåt i världen kan gilla svamp och egentligen inte ville ha något att göra med den verksamheten, men gick med på att hoppa i mina himlans vattentäta converse och följa med. för att se på vid sidan om, icke röra svamp.

svamp
svamp7

mamma och lillen hade finfina stövlar. mamma ville gå först för att kunna varna alla i följa-john-ledet om var man skulle gå jättejättejätteförsiktigt för att inte trampa ner en enda svamp / ett enda svampställe. eftersom hela skogen verkade krylla av svamp så var detta lite av en mission impossible, hehe.

svamp9

mor min i sitt esse. medan båda händerna i hysterisk takt plockade svamp flög hennes blick som en pingpongboll över hela skogen för att genast hitta följande svampställe att avverka.

svamp3

den äldre av dom två svampplockande småsystrarna var lika duktig som mamma på att lokalisera de goda svampområdena med ätbar svamp...

svamp4

...och lillen försökte sitt bästa på svampanalysering. "lotta! ta en bild på mig när jag håller den här svampen i handen och funderar på om den är giftig!" observera alltså den tankfulla minen, haha. jag har för mig att svampen dock var giftig.

svamp6

eh jag kunde inte precis briljera med någon svampkännedom heller, eftersom den enda svampen jag vet är röd flugsvamp, samt att jag vet hur koncerverad champinjon ser ut.

svamp8

det fanns ett helt drös blåbär kvar i skogen ännu. de såg halvt skrumpna och torra ut, men lillen tyckte givetvis att de var skitgoda. hon plockade handen full och knät sedan näven så det blev ett enda stort saftkalas av det. "ska inte du också göra lite hälsosam vitaminsaft, lotta? jag kan göra det åt dig!" hehe, ja, jag var ju himla snål på knytnävsbrygd vitaminsaft, hehehe.

svamp5

medan jag och lillen funderade på ganska mycket andra saker än just svamp (hon hittade till exempel en käpp som hon visionerade till 1. en skogsängel, 2. jesus, 3. jesus med ena handen i luften och en yxa i den andra, 4. en käpphäst, 5. ett svärd, samt 6. en likadan vandringsstav som jesus har (hon är hemskt inne i det här med religiös ting just nu, hehe)), plockade mamma och lillasyster både påsar och kärl fulla av svamp.

svamp10

väl hemma på kvällskvisten satt vi runt bordet och skivade svamp. det fanns svamp till förbannelsen, kan jag svära ed på. det gick dock som smort med så många aktiva händer samt att skogens största svampplockare till mor bjöd på lite cider och sådana grejer för att underlätta arbetet. inget att klaga på!

No comments:

Post a Comment