18 January 2009

sju dagar


jag är värstingen på att uppdatera bloggen, märker jag. poäng till mig alltså!

den här veckan har minsann varit fylld av olustiga händelser. tiden sniglade sig framåt från måndagsmorgon till fredagseftermiddag, men självklart har helgen gått så snabbt att jag inte riktigt kan förstå att den är slut redan.

måndagsmorgonen, klockan 04:35, började ju med att min cykelnyckel gick itu. icke välsignad morgon och icke välsignat morgonhumör, WELCOME MONDAY MORNING!!!. jag powerwalkade till jobbet, jobbade ett tag och kräktes som fan därefter. fresh and tasty. jag = sjukskriven.

igår tände jag eld på mitt hår och på en halv sekund rök cirka fyra centimeter av hästsvansen "sådärbara". men det är lugna puckar. topparna ser trasiga ut och luktar lite bränt fortfarande fastän jag tvättat håret. jag = ledsen hest.

veckan i övrigt har fyllts av dom löpande katterna, försovning från jobbet, glömda plånböcker, borttappade nycklar och en hel drös med negativa känslor som hållit mig vaken några kvällar. PLUS att min älskade och livsnödvändiga vetekudde/värmekudde gick sönder på onsdag typ. för det första la jag den av okänd anledning i micron på TIO MINUTERS UPPVÄRMING. full effekt. kudden stank bränt som fan. under natten hade det gått hål på den och på torsdagsmorgon var hela sängen full av småsmå korn och min kära vetekudde var platt som en pannkaka och tom en plastpåse. highscore!

men det har inte nappat botten heeela tiden.
igår var en speciellt bra dag som vi tillbringade i helsingfors med suveränt billig shopping och ett par goda drinkar, världens bästa sacherkaka och en fantastiskt god panpizza. MMMMMMM!
och så inhandlade jag äntligen ett par nya skor, från ecco. dom är gudomligt sköna på foten, och mycket behövliga på jobbet.

jussi är ute på löprunda, jag ska snart börja steka plättar och tillreda ärtsoppa. söndagsmiddag, och det finns väl inget bättre än plättar med grädde och sylt... och hett tips: den nya jordgubbssylten med vaniljessans, sjukt god!



mycket söndrig cykelnyckel. andra halvan vilar ju tryggt inne i själva låset och gör därmed även låset och heeela cykeln oanvändbart...

ECCO!

MAYA! detta är en rispirog. den kanske har något annat namn också som du kanske känt igen den vid? med rågbotten och risfyllning - himla gott alltså!

1 comment:

  1. det gick likadant med min nyckel för ett antal månader sedan, men den avslitna delen stack upp ur låset så pass mycket att den gick att dra bort med tång! rispiroger brukar mamma alltid kalla karelska piroger, men det kanske bara är en viss sort som är tillverkade under det namnet? hursomhelst, goooda e dom! :) /novemberemma

    ReplyDelete