28 August 2008

småbehov

haha, jussi kom hem från jobbet och mådde illa. så välkomna på kaffe och kaka till vår adress och bli smittade av den onådiga kräksjukan! klockan 18 ikväll! fina fisken alltså. prinsen kom hem med rispiroger och jag fick den lilla rispirogen att hållas i mig faktiskt, vilket gör mig till en mycket piggare varelse än jag var för cirka två timmar sedan.

jag var tvungen att ta mig ner till HVC för sjukskrivning också. och områdets läkare är såååååå underbara, och för att inte underdriva det hela nu: hela HVC och allt som hör den offentliga vården till är lika underbaaaaaart! läkaren är rysk. och kan inte tala språket korrekt. därför använder hon sig ofta av uttalandet "mm-hhh-mmmmm", i väldigt gäll ton, till på köpet. så när hon frågade mig något och jag inte förstod och sa 'ursäkta?', blev hon lite ilsken och sa gällt att "NU SKA DU, LOTTA, SVARA MIG KONKRET PÅ DEN FRÅGAN!!!!".
dilemma nummer 1: om personen inte ens kan tala språket korrekt, VARFÖR använder hon sig av ord som "konkret"?
dilemma nummer 2: varför tilltalar hon mig med mitt namn??? hon gjorde det i varje fråga, och jag kände henne inte och kände inget gentemot henne. det började kännas lite pinsamt och påträngande faktiskt.
jag förklarade mina symptom och hon gav mig EN dag sjukledigt. jag försökte förklara att jag verkligen inte kan gå till jobbet imorgon heller för att sprida ut bacillerna över en hel mjölkfabrik, men det ville hon antagligen kanske ta alla konsekvenser för. eller så förstod hon inte vad jag sa.
när jag sa "tack och hejdå", fick jag svaret "mmmm-hhhhhh-mmmmmmm".

jag kom ut och var lite förvirrad och gråtfärdig.

No comments:

Post a Comment