9 February 2010

du vill bara ha och ha

efter en natt med en galen katt som lekt polis-och-tjuv med en sliten tygråtta i sängen runt 3-snåret, efter en rekordkonsumtion av näsdukar och därav även en nos som känns som att dens sista levnadsdag var igår samt en återigen ny omgång lakan i sängen efter en febersvettig natt - you name it! jag är uttröttad. jag behöver en ny näsa.

jag har legat i sängen tillsammans med den vita katten som efter nattens tokvilda strapatser är minst lika trött som jag är. jag har försökt läsa och strötitta igenom massvis av gamla bra tidningar, samtidigt som den svarta och grå katten turvis kommit och lagt sig mitt på tidningsuppslaget och velat bli ompysslade i minst en evighet per var. att läsa inredningstidningar är sjukt inspirerande. det är troligtvis det bästa botet mot avsaknad på livslust. fast det saknar jag inte nu! men man vill ändå spola framåt tiden lite grann, förbi den här fattiga tiden av studier, till den tiden då man jobbar och har råd att köpa ett hus exempelvis, som har tjugo olika rum som man inreda på tjugo olika vis!
tills dess får jag drömma i lite mindre perspektiv.

...om en servis från marimekkos halvnya siirtolapuutarhakollektion. de allra finaste sakerna är den stura temuggen med bollarna och tallriken med det lilla bollmönstret. jag behöver inte ha råd till ett helt hus för att kunna investera i denna fina samling kärl, men jag kan definitivt inte köpa dem nu heller, med den här rostiga och torra studerandeplånboken, typiskt!

marimekko_hyvassaseurassa-705245

...eller om en bra plats någonstans söderut där man inte behövde frysa häcken av sig för jämnan. och där man kunde odla både fräknar och solbränna. och där man kunde dricka läsk dagarna i ända utan att tänderna skulle trilla ur munnen.


...eller något sådant, som att gud skulle uppenbara sig för mig i form av ett fantastiskt volymrikt och finfärgat hår, som lily coles ungefär! det vill säga motsatsen till djävulskapet som sitter på mitt huvud. det vore... otroligt.

Lily-lily-cole-2513206-1058-1506

...eller ett gymkort till en bra gym (allt annat än gubbgymmet i den här stan skulle funka, alltså). det får nog också vänta till sommarn. gymkort + bra kropp alltså.

SPL70275_014

...fast jag kunde också skita i beachkroppen och önska mig ett helt konditori av cupcakes istället. jag försöker ransonera ner min chokladförbrukning, men det är klappat och klart med det faktumet att det tamigsjutton inte går så bra. när jag försöker låta bli att knapra choklad på cirka fyra timmar håller jag på att gå under i sockercavings. det är förbaskat bra och praktiskt det! jag tänker på alla dåliga kolhydrater som borde ersättas med något bättre, och jag tänker på framtanden och tja. och kom inte och säg att jag ska äta nötter och torkad frukt när jag vill ha choklad, för jag hatar nötter och torkad frukt och jag vill bara ha choklad! nu måste jag nog gråta en skvätt över mitt dåliga öde.

chocolate_cupcakes

No comments:

Post a Comment