29 December 2010

julkalendern

jag har ju helt glömt bort att berätta om min muminkalendern, så vi måste återgå till julen till ett litet tag. för jag köpte den här typ den tredje december när jag hittade den i reakorgen på anttila. inköpspriset var därmed halva utgångspriset, det vill säga 8 euro. jag får lite rysningar när jag tänker på alla föräldrar som köpte den här lura-folk-på-pengarna-grejen för 16 euro, huuuu, i can feel you.

calender3
för den var ju jätterolig till en början. först kom mumin som var miniliten och sen kom typ lillamy som var lika stor som mumin och muminmamman som var i storlek med mumin och sen plötsligt dyker snorkfröken upp i alldeles gigantisk storlek. stora snorfröken saknade även ett öga (jag är hemskt besviken). några luckor senare började ju dock muminfamiljens andra medlemmar också dyka upp i snorkfröken storlek, kalendern innehöll alltså två storleksvariationer av mumintrollen.
EEEH BRIST PÅ FANTASI , NÅGON?


calender
första trion hattifnattar var mycket gemytliga. den andra hattifnattfiguren kunde tänkas okej. i lucka nummer 22 dök den fjärde hattifnattfiguren upp,
höll på att skita på mig av frustration när jag öppnade luckan den morgonen.

inte nog med det dock, i lucka nummer okänd fanns ett par snäckskal (skittråkigt?), och i följande lucka nummer okänd fanns en plastnyckel. en nyckel?! mycket förvirrande. men jag blev jättenyfiken på vad som kunde gömma sig i stora luckan 24, och antog att det var nåt som hörde ihop med nyckeln. och jaha, lucka nummer 24 innehöll en julgran. nyckeln förblir därmed ett förjävligt hemlighetsfullt mysterium, jag fattar inte grejen hur mycket jag än funderar och filosoferar kring det.


calender2
tootikki var min favorit. och filifjonkan. man hade kanske kunnat byta ut en förbenad hattifnattparad mot
filifjonkans ungar? eller toffslan och viffslan? eller brevbäraren? eller mymlan? vadsomhelst?

No comments:

Post a Comment