4 August 2009

roadtrippen, del 1

överväldigande och överraskande, men här kommer några utav bilderna från roadtrippen! det var ju bara tre veckor sedan... bättre sent än aldrig!

själva semestern började med att jag först kom mig upp till kristinestad för att se mig lite omkring på sommarmarknaden. jag skulle köpa en endaste liten pryl, och det var en liten hantverksödla åt min syster för 2 euro. jag hade inte en enda killing cash på mig, och stod därför i bankautomatskön i 35 minuter, eftersom torgförsäljarna -surprise, surprise- inte hyvlar visa electron i sina stånd. och i den kön stod jag och beundrade dessa drakar.

när jag cirka 30 minuter senare blivit trött på marknadsträngseln, åkte jag via en omväg till denna dam. hon var strängt upptagen med att sminka sig, eftersom vi skulle ut och kika på kristinestads vilda nattliv (=galablåsan på, minst! not).

efter en lika gemytlig söndag, hos samma dam, kom jussi och hämtade mig och vi gasade iväg norrut!

med detta i bakfickan var vi ivriga till att bestiga svensk mark...

...men eftersom avfärden dröjde ut med cirka 3 timmar, så orkade vi inte köra hela vägen till gränsen, utan mellanlandade i kalajoki vid sanddynerna. vi kom ganska lagom till solnedgången, och stranden bjöd på mycket fina utsikter!

jussi!
ni kan tro att den där sanden fanns överallt efter att vi rullat omkring i den ett litet tag - i bilen, i håret, i maten, mellan tårna - you name it!

vi startade mjukt med trangian, och kokade endast upp vattnet med den - avancerat! men av vattnet fick vi både våra snabbnudlar och himla god varm choklad tillagade. titta vilka fina muggar sen!

finfina vyer!
vi sov i bilden den här natten, jag var rädd att vi skulle kvävas där inne, eftersom det blev GANSKA kvavt i bilen på typ noll sekunder. men jag somnade i all panik, och vaknade glatt upp nästa morgon till att solen klockan 07:45 störtsken in i bilen och temperaturen var cirka +45 grader. we're alive, great success! vi satte av mot uleåborg, där vi fann oss en simhall att utföra hygienska handlingar i, och sedan vidare mot torneå/haparanda. efter lite shopping på både finsk och svensk mark, fortsatte vi framåt och landade i kalix!

detta är ett vackert porträtt, måste ni hålla med om va. inte minst för att minen är så ful att den måste bli censurerad, men också för att det står en hel rad av soptunnor bakom mig. den här bilden måste få va med eftersom det är den enda tagna bilden i kalix typ, hehehe...

vi övernattade på ett gästeri, som bjöd på en skön säng, ett eget badrum och en finemang frukost följande morgon. titta bara! de hade dukat ett frukostbord åt oss i restaurangen, och det såg fint ut. inte att klaga på!

från kalix skulle vi egentligen har fortsatt resan mot trondheim, men jussi ville så gärna se alla berg högre upp, haha, så vi bestämde oss för att besöka narvik istället. och fortsatte alltså resan norrut.

uppdrag: tanka bilen i sverige. efter mycket om och men och omvägar, var vi i överkalix. 424 låter som en sjukt stor summa pengar att lägga på vadsomhelst! men när man dividerade rätt kom man fram till att det inte alls var så mycket pengar, och att det som lät dyrt faktiskt var rätt billigt i förhållande till vad som fanns i hemlandet, hoho.

medan jussi koncentrerade sig på att hålla bilen på vägen och med kosan styrd mot rätt håll, var jag en exemplarisk medpassagerare och underhöll chauffören med dåliga skämt. nånstans mellan kalix och kiruna var vägasfalten såhär röd. varför kan inte all asfalt vara röd? det ser ju mycket charmigare ut.

någonstans i det svenska landet fanns det MYCKET insekter. registerplåten och vindrutan var alldeles blodiga. alla insekter som dog på vår bil den dagen hade förtjänat det, amen.

och mer bilder kommer!

1 comment:

1. Hahaha, bra Lotta! Att intala sig att insekterna förtjänade att dö, för att slippa skuldkänslor! Fina muminmuggar. "we're alive, great success!" (tillåt mig att älska!)