29 April 2009

a devil cat

vi har en hemskt problematisk situation med vår svarta katt: så länge det finns mat på faten, så länge äter den. så länge faten är tomma, så länge gråter den. enkelt. men helvetetisk problematiskt, eftersom lösningen på gåtan antingen är att a)katten har hela tiden maten framställd och kommer vara jävligt fet och antagligen dö av djurfetma inom en månad eller b)katten har inte maten framställd 24 timmar dygnet runt och gråter och jamar och lipar och tjurar cirka 95% av dagen.

lösningen på gåtan har hittills varit alternativ B, eftersom katten är lite tjock från förut och behöver gå ner lite i vikt just nu och eftersom att den annars kommer äta tills vår ekonomi inte kan erbjuda den mer mat. och nackdelen med detta alternativ är att katten blir så olycklig av att inte kunna äta mest hela tiden. som allra hungrigast är den nån gång runt halv fyra-halv fem på morgonen. den ställer till en alldeles hejvild cirkus och börjar jama allt vad den kan, klösa på olika ytor som framkallar det mest irriterande ljudet och förvandlas från nice little kitty till the-big-fat-pain-in-the-ass-animal. då brukar jag storma upp ur sängen och slänga in katten på toaletten där den får tillbringa tiden tills jag går upp. sen brukar jag tala om för den att jag kommer spola ner den i de mörka oändliga kloakerna om den inte håller käften och börjar uppföra sig. oftast kryddar jag mitt uttalande med en grov svordom, eftersom att hålla tillbaka på de fula orden är det sista jag tänker på sådär på morgonkvisten. jag lovar.

nu börjar jag bara bli ganska trött på att varje morgon vakna i förtid, till att katten inte klarar sig utan mat i ens två timmar. och tro inte att vi svälter den, ohnej. den välmenade viktnedgången har fortfarande inte ägt rum, fastän projektet pågått en ganska lång tid nu. dessutom: ibland äter den så mycket mat på en gång som mattallriken bjuder på. oberoende på om portionen är menad för båda katterna eller ej. alltså ja, då äter den tills den kräks. sexigt och smart, eller hur!

det enda goda den där morgoncirkusen fört med sig, är att jag försov mig idag, men vaknade till att katten gol som en gök bredvid sängen. istället för att försena mig från jobbet 2 timmar, så försenade jag mig endast sex minuter. så tack. tack. hur otroligt är det egentligen att man vaknar 04:42och befinner sig på jobbet 04:51? jag var världens ledsnaste människa när jag inte hann äta frukost.

nu ska jag städa. jag är så galet uttråkad redan nu innan jag ens påbörjat projektet.

4 comments:

  1. hahaha oj...är lillkissen ett matvrak. men det är nån grej med innekatter och hunger där på morgonkvisten, mitsu gnäller alltid den tiden också, så får man gå upp och ge mat. och helst ska man ju förstås stiga upp mesamma, klä på sig och äta själv och sedan sätta igång med cirkus alternativt en fullspäckad LEK-DAG ala saltkråkan och farbor melker, för att dom små djuren ska bli nöjda.

    ReplyDelete
  2. hahahaha. INGEN vill gå upp och ge mat åt den tjocka katten den tiden på dygnet. men å andra sidan sover INGEN heller så länge katten inte har mat, eftersom den sjunge roch trallar på sitt lilla kattvis tills den får sin önskan uppfylld. vill du bli anställd som fabror melker åt våra katter, hördu mor? :D

    ReplyDelete
  3. HAHA "the-big-fat-pain-in-the-ass-animal", dina uttryck är så klockrena! Dock kanske man kan tänka sig att han har mask? Isåfall äter de ju verkligen hejdlöst och gränslöst. Prova avmaskning kanse kanse? :)

    ReplyDelete
  4. julia: vi har nyligen avmaskatde här rackarna, så de borde inte bero på det. den blev knäpp på mat efter steriliseringen! hurra!

    ReplyDelete