20 April 2009

i några dagar nu

med en ny (till en början alldeles för kort och just nu ganska lagom lång) lugg, med en ny måndag och med en bra helg i bakfickan så... är allt som det ska. mitt frisörbesök förra veckan höll på att urarta och sluta i totalkatastrof eftersom frisören själv var en riktig sur och grinig hängläpp som inte ville säga ett enda ord övers. vi hade svårt att tala samma språk dessutom, och hon ville inte riktigt förstå mig hur tydlig jag än försökte vara. därför frågade hon mig kort och konsist vad jag hade tänkt, jag svarade att lite ljusa saker i håret och lite kortare toppar så skulle det sitta bra.
"du vill bli bond". fyra korta ord.
"NEJ, jag vill inte bli blond! nu undrar jag ifall några slingor möjligen skulle gå bra, så att högst 20% av håret har en ljusare färg än det övriga".
"men du vill bli blond". fem korta ord som hon fick att låta lite som en fråga.
"NEJ, inget ditåt! äsch..."
då gick frisören sin väg. och kom tillbaka med två burkar färg som hon smetade i mitt hår. jag var halvt chockad och halvt förvirrad och ganska överrumplad, eftersom vi inte i något skede hade diskuterat vilka färger jag möjligtvis tänkt mig att ha. hon kammade genom håret mitt väldigt ilsket, smetade dit färgen och gick bort. ett tag lämnade hon hela salongen, så jag satt där och dinglade med benen i all ensamhet och undrade om mitt liv skulle sluta med att hårfärgen skulle bränna bort vart eviga hårstrå på mitt huvud. det gjorde det som tur var inte. slutresultatet blev okej, inte som jag tänkt mig, men okej. frisören var dock inte okej och jag tänker aldrig någonsin gå dit mer. dyrt var det ju förstås också, om jag inte kom ihåg att nämna det redan.

sen kom den trevliga helgen. vi besökte helsinki city på lördagen, prinsen spenderade dagen med sin bror, och jag umgicks med essi. det var hemskt trevligt, vi åt den godaste pastan med grönsaker, chevre och tomatsås på en fullsatt restaurang. vi besökte även ett tiotal olika butiker, men jag är säker på att det vilar en förbannelse över mig. trots alla fina och sköna vårkläder och skor och allt det där, så kom jag hem med ett stycke underkläder och en massagehandske. tio euro. jag var skitbesviken. sen kom jag hem och tröstade mig själv med en zoovillagebeställning och en hobbyhallbeställning. sen blev jag lite gladare.

vad som ännu bör nämnas är att vi har ett litet problem med katterna vars matlust är ganska gigantisk. den växte till sig efter steriliseringen. båda katterna har därmed också fått lite extrahullig och extramjuk mage, och den svarta katten väger cement när man lyfter den.
jag bakade alltså morotsmuffins i helgen. jag älskar den där färskosttoppingen på dem. och jag kan äta hur många stycken som helst. exempelvis tio. min mage växer ikapp med katternas, och vi är alla så nöjda och belåtna.

i brist på nytt bildmaterial så används återkommande motiv.

No comments:

Post a Comment