6 April 2009

tre hela dagar

denna tjusiga mugg som inte längre finns att köpas fick jag avnjuta te ur på lördag


en eller flera fantastiska saker just nu:

min helg var alldeles fantastisk! på fredag sov vi middag och åt god spenatpasta (ja, herregud, vi gjorde den själv, köpte inte BlåBands alltså) och badade bastu hos jussis föräldrar hela kvällen. de har världens finaste bastu liksom. men jag är sämsta bastubadaren, dock. jag klarar av max 50 grader i cirka fem minuter och sen måste jag gå ut (eller okej. jag klarar av 80 grader i cirka 3 minuter).

på lördag var jag och jobbade lite grann igen, efter jobbet kilade jag hem snabbt som fisken och väckte jussi och sen begav vi oss av mot tammerfors. dock var vi tvugna att stanna och käka frukost sådär halvvägs, eftersom vårt kylskåp bestod av:
-en burk pesto
-en gammal apelsinjos
-en gammal mjölk
-bulgarisk yoghurt
-alla sorts pålägg (MEN inget bröd)
-en ganska torr och knaprig och smal morot (den åt jag innan jobbet)
vi är inte fattiga, måste jag poängtera (men inte fan är vi förmögna heller), vi skulle handla efter bastubadet kvällen innan, men eftersom jag sov hela hemresan så gasade jussi i all glömska förbi vår 24-hours-open-market och vi förblev utan mat. men mozzarellabrödet jag åt på vägen till tammerfors var så himla värt det!
dagen i tammerfors blev suverän. de 12 timmarna vi spenderade där gick fort tillsammans med min moster och hennes man. vi åkte ut på stan ett tag, där jag hade som avsikt att låta min shoppingkassa explodera och bytas ut mot ett tiotal kassar med ineehåll av alla dess slag. jaja. min budget minskade med tio euro som gick till en t-shirt från gina tricot. det är tragiskt. jag får satsa hårdare i helsingfors om två veckor, eller möjligtvis i vasa nästa helg. KANSKE.
i tammerfors var vi och åt på en äkta bra pizzeria. maten var utsökt och jag åt en pizza med paprika, fetaost, bruna bönor och kaktusstrimlor. japp, kaktusstrimlor var det! och himla gott var det också.

söndagen var chill. vi vaknade runt tio, åt frukost, och sov middag rakt på frukosten. på kvällen försökte vi vaka lite längre, det vill säga till 22:30, eftersom jussi tyckte att en halv timme på nattsömnen inte skulle spela roll. när väckarklockan började skrika klockan 04:01 imorse, fick jag en sorts dödslängtan och var tvungen att sätta tändstickor i ögonen för att hållas vaken. note to self: en halvtimme spelar förbaskat stor roll när det kommer till nattsömn.

det bästa med den här veckan är att den slutar på torsdag! jag har lust att gå ut på gatan och vråla halleluja, eftersom detta är den första ledigheten sedan jul. TVÅ LEDIGA DAGAR ALLTSÅ! and what's more: det är påsk! påsk= choklad. jag är så lyckligt lottad just nu alltså.

No comments:

Post a Comment