22 May 2009

alla mina pengar, kom hit

det EXTREMT trevliga med den här dagen är...
... att vår nya diskmaskin står och mullrar på i köket! fantastiskt. efter mycket om och men och efter mycket både mer och mindre starka lyfttag och efter ganska mycket fula ord och huvudvärk, baxade vi ut den gamla (fina, röda, mögliga, trasiga) diskmaskinen till soptippen. det var ungefär som att bära ut en död bisonoxe (definition: "ett kraftigt djur med en längd av upp till 3 meter och en höjd av 1,8 meter ... med en vikt som går upp till 850 kilogram", källa: wikipedia) ur vårt kök, nerför ett par trappor, in i en transporter, ut ur den och därefter slängas in på rätt avfallsavdelning. tur för mig att jussi hyrt in en hjälpande hand, dvs hans brors. jag behövde därmed inte röra oxskrället ett dugg och fick bara stå vid sidan om och se på.

idag kom alltså det nyare exemplaret av hushållsmaskinen ifråga. min uppgift vid installationen var att torka av maskinen och dammsuga upp skrpet som uppkom när jussi borrade lite nya hål till höger och vänster. sen satt jag i vardagsrummet och led av en allvarlig blodsockersvacka (=hängde läpp, gäspade, tänkte negativa saker om det mesta och inbillade mig att tidningen jag höll i handen egentligen var en stor saftig ostpizza). sen fick jag den äran att bli kallad till köket, lägga disken i maskinen och trycka på start-knappen.

och på tal om ära. utan att behöva tänka efter särskilt noga, kommer jag lätt på två människor som verkligen borde få den äran att åka med huvudet före i en köttkvarn.
person nummer 1: chefen. kärringens alla sjutton hakor skulle bli en skön maletköttbiff.
person nummer 2: pojkvaskern till granne! *gnisslar tänder* det hände sig så olyckligt, att hiphopgrannen med sällskap hade bestämt sig för att förfesta hos honom igår om kvällen. jag vaknade till allt oljud vid klockan ett. då låg jussi redan vaken. en snäll flickvän som jag är, gick jag berserkergång i hela lägenheten för att slutligen finna ett par öronpluggar åt jussi. själv kan jag nämligen inte använda dessa, eftersom jag även utan dem har svårt att vakna till väckarklockan. jag + öronpluggar = tvärsäker försovning. sen somnade han som en stock, och jag låg kvar vaken och tänkte om och om igen att "vid NÄSTA höga ljud går jag och ringer på", "okej, men vid NÄSTA vrål går jag och ringer på", och detta upprepades till klockan 02:10 när de fortsatte sin torsdagsfest från vårt gemensamma höghus till följande lokal. och nu ska vi minnas att det faktiskt ligger en lägenhet mellan oss och hiphopgrabben, hur mycket oljud måste de stå ut med där i mitten?!

men nu ska vi faktiskt borra sönder kakel i badrummet och installera det nya torkstället för alla våra tusentals rentvättade klädesplagg! det har varit en mcyket förlustrik veckan på den ekonimiska fronten, eftersom mattan, diskmaskinen, torkstället, våffeljärnet och digiboxen alla kommit under veckan. HAHAHAHA. inte nog med det, men förra lördagen var vi till tammerfors på roliga kläduppköp, och imorgon ska jag till helsingfors för ännu roligare kläduppköp. och nu ska ni inte tro att mina pengar räcker till hela kalaset, oh nej. min plånbok gråter blod alltså. och spargrisen med alla mina besparingar är så jättetom att den får mig att gråta.

hejdå hälsningar vänligen
lotta (fattiga) kyrkråtta

2 comments:

  1. HAHAHA att ni köpte allt! Jag älskar det :D Du, när du pratade om era klädinköp kom jag att tänka på dina forna bilder på plagg-inköp i din bdb. Oh, jag saknar dem! PUSS

    ReplyDelete
  2. (nu menade jag dina inköp av loppis- och secondhand-plagg! du hittar alltid guldkorn)

    ReplyDelete