10 December 2009

att tala för vegetarism

vid lunchtid när jag läste igenom HBL, såg jag en artikel om riktiga förhållanden på finska svinstior. för ett litet tag sedan hade svenska djurrättsaktivister publicerat liknande bilder. jag blir alltid så illa berörd av dessa saker, hur det finns människor som kan låta det vara såhär (och därtill hur det finns människor som i ett sällskap om 40 personer kan stå och se på då en 14-årig tjej misshandlas, eller hur det finns människor som våldtar eller i samma syfte säljer sina egna barn, eller hur det finns människor som avskaffat dödsstraffet för dessa förfärliga människor i det här landet). finska grisar drunknar i sin egen avföring och äter av varandra (kolla även videon på den här sidan också, by all means!), grisar skållas levande, pälsdjur för världsomfattande pälsproduktion flås levande, kycklingar mals och krossas levande, och gäss som plockas levande.

det minsta jag kan göra är faktiskt att välja en vegetarisk kost, och inte stödja läder-, päls-, och dunproduktionen. det är den naturligaste saken i världen för mig, och jag blir alltid så tusenfallt säker på min sak när jag läser artiklar som den som HBL bjöd på idag. jag har ätit vegetariskt i nio år, alltid av etiska skäl, och fastän jag äter mejeriprodukter och ägg, är valet alltid i första hand soyaprodukter och ekologiskt. att konsumera kött, klä mig i en äkta läderjacka eller sova med ett duntäcke skulle aldrig falla mig in. aldrig igen.

4 comments:

  1. jag har också på senaste tiden läst flera artiklar om grisarna(och andra matdjur) och tycker det är rysligt äckligt och otäckt att sånt hänt förekommer i skandinavien och säkert på alla andra ställen också! har inte ätit gris på säkert 8 eller 9 år och kan inte heller äta kossor, oxar, älgar eller andra stora och skrämmande varelser :P tex kycklingnuggets går inte heller längre eftersom de är gjorda med reven. tycker det är ett strålande smart val att undvika eller helt välja bort alla de saker du nämner.. diskussionen sku kunna fortsätta i all evighet typ.

    ReplyDelete
  2. Jag skulle aldrig klara av att va vegetarian, men visst funderar man på vissa saker ibland. Tycker helt enkelt att kött är för gott och ibland är det lättare att inte tänka så mycket.

    Jag tycker dock att det inte är nått fel med att vara vegetarian men inte heller att inte vara. Har börjat köpa lite ekologiska/rättvisemärkta produkter på siståne iaf de som inte skiljer så mycket på prislappen. Skulle nog alltid köpa sånt om man inte var en fattig student. Men något "vettigt" kanske jag gör.

    Världen vore inte bättre av att protestera mot kött men kanske genom att äta mer ekologiskt/rättvisemärkt. Tolka mig inte fel, jag skriver mitt i natten och är flummig. :P

    ReplyDelete
  3. smart tjej dendär lotta w. vore en ära att känna henne irl. fy fan för hur djuren behandlas. och hur "alla" bara ignorerar det. låter sig uppröras i tre sekunder när dom hör talas om dylika avslöjanden om vanvård men sedan väljer att glömma bort det och idiotiskt fortsätter hävda att djuren visst har det bra i sverige/finland. fu. du är bra.

    ReplyDelete
  4. japp, diskussionen skulle kunna fortsätta i evigheters evighet ja, och jag gillar inte döma om saker är rätt eller fel, hehe, så misstolka inte mig heller ;) fast alla människor borde tänka på hurudana saker dom stödjer och utvecklar genom att göra saker och ting - äta kött, ge pengar till u-landsverksamhet, ladda ner olaglig musik, köpa ekologiskt - miljontals positiva och negativa saker saker.

    och det här med att köpa ekologiskt, så är det faktiskt inte speciellt enkelt att ha råd med det som studerande. just nu är det mer sällan än ofta som min budget tillåter det, tyvärr.

    ReplyDelete