18 January 2010

old grandma

saker som hände igårkväll, kl 23:00:
vi har gått till sängs, jag ligger i en ofördelaktig position med tanke på lampan bakom mig, jussi säger: dina tänder ser halvt om halvt genomskinliga ut mot ljuset, du kanske borde dricka mindre pepsimax.

saker som hände imorse, kl 08:07, på tågperrongen, en minut innan mitt tåg till karis kom, jag klev på, tåget gick: jag slängde i mig ett tuggummi, och efter den tionde tuggan lossnade en bit från min framtand! EN BIT! LOSSNADE! EN TANDBIT! ja. den lossnade alltså så att hälften beblandades i min xylitolkudde och hälften blev kvar på baksidan mellan framtänderna. kilades fast. satt där stenhårt. jag låste in mig på tågtoaletten. försökte pilla tills tandköttet blödde. fick panik. granskade mina tänder med min panikfyllda vilda blick. insåg att domedagen var här och att alla mina tänder troligen skulle splittras och mjölas sönder, en efter en. det är för sent att dricka mindre aspartamläsk nu. jag tänkte till exempel på om min försäkring skulle försäkra mina tänder, om jag skulle bli tvungen att betala mina löständer själv om ett år (högst). och det allra värsta: skulle jussi tycka om mig mer och vilja tillbringa resten av sitt liv med mig om jag plötsligt blev en gammal kärring med löständer i 20-års åldern!!!!!

när jag nyligen kom hem, efter att ha hoppat av tåget till karis i dickursby för att tåget tillbaka till richmond på momangen, ringde jag tandläkarns akutvård (jag tänkte nog efter litegrann ifall det verkligen var akut, och kom fram till att det var det). telefonbiträdet tyckte inte det lät särskilt akut och undrade om jag kunde komma näsat vecka. NÄSTA VECKA! det är ju bara måndag idag! nej, jag kunde inte det, och var tvungen att säga att jag lider av smärta och yadayada och då förbarmade hon mig och lät mig komma upp klockan ett. JAG MÅSTE FÅ EN PROGNOS! GENAST! jag är fortfarande i chock och panik och kommer troligtvis bli tvungen att sjukskriva mig på grund av traumatiska stressyndrom, magsår och burnout på grund av att en 1 millimeter stor bit lossnade bakpå framtanden.

1 comment:

  1. Jag har druckit massa cola light men tonat ner det nu, kunde röra sig om flera liter i veckan men nu försöker jag dricka mineralvatten istället (beroende av kolsyra) och det funkr för mej, inte lika gott som läsk men hälsan e viktigast!

    ReplyDelete