29 March 2010

vegetariska köket

en dag för länge sedan hittade jag ett recept på busenkla grönsaksbullar med morot och fetaost, och det lät ungefär inte som annat än den bästa grejen. därför måste jag definitivt dela med mig! dessa är nog de bästa vegetariska hemlagade biffarna / bullarna jag ätit nämligen!

du behöver:
500 gram morötter
1 lök
2 vitlöksklyftor
200 gram fetaost
1 ägg
1 deciliter skorpmjöl
½ deciliter olivolja
svartpeppar,
salt,
basilika efter smak

morötter
lök
motor

skala morötterna, löken och vitlöken och riv dessa fint i en stor skål.

fetaost

mosa fetaosten med gaffel, det är easy piece of cake, och rör ner tillsammans med de övriga ingredienserna och knåda ihop allt till en jämn massa.

ugn

rulla bollar av dem, placera dem på bakplåt och kör in i ugnen på 225 grader i cirka 30 minuter. grönsaksbullarna får bäst konsistens och bäst smak när de fått svalna lite grann. jag fick 27 rätt så stora bullar av den här smetsatsen, brabra.

ready steady

sen hade jag tänkt käka dem tillsammans med potatismos, men eftersom det fanns pommes och bernaisesåsingredienser i skåpen utan att behöva besöka matbutiken först, så fick det bli så istället, höhö. och latmanssallad såklart. men det räckte ju och blev över av vegebullarna, så potatismoset får bli ett nytt försök imorgon. dessutom tror jag att bullarna skulle bli bra med lite soyakross eller zucchini i smeten, next time alltså!

det bästa med hela grejen var ju att de för det första är alldeles fasligt mycket billigare än butikens varianter, de innehåller inga extra tillsatsämnen och de var så sjukligt enkla att vända ihop. jag blev så imponerad över mig själv att jag nästan blev rörd, haha.

1 comment:

  1. Lät gott tror jag ska testa det där, skulle gärna få lite tips på vegetarisk mat, det som jag har testat nämligen brukar inte bli så gott =)

    ReplyDelete