24 February 2009

fastlagen


hurra för skojiga dagar som denna!
fsatlagstisdag till att börja med. efter att jag under hela jobbdagen funderat över ifall jag hellre ville ha en fastlagsbulle eller tio fastlagsbullar, kom jag fram till att tio skulle sitta rätt fint. så nu vilar hela rödaköket i ett lager av mjöldamm och en snäll deg ligger och stiger under bakduken. jag tycker inte om att baka med jäsande deg. för det är ju nästan säkert att degen på något sätt kommer misslyckas. att den inte kommer stiga till exempel. och om jag får den att stiga kommer jag inte lyckas med rullandet av bullarna. och om de lyckas, så kommer den sista säkra niten när jag lyfter ut bullarna ur ugnen fem minuter för tidigt. och de blir platta som pannkakor efter ett tag. oätbara såklart. äsch. detta hände med en bröddeg för inte så länge sen och jag blev skitsur och lovade dyrt och heligt att aldrig försöka mig på något i bakväg igen. ett geni i köket is my name.

den här lappen väntade bland postens alla tidningar och kuvert idag. det är jättespännande, för jag har ingen aning om vad det är för paket. mina ivriga ben vill genast kila till posten och hämta det! hoppas jag inte behöver bli besviken.

No comments:

Post a Comment