5 November 2009

rail around like never before


idag kom den första på-riktiga-riktiga snön. det kom apmycket och den blev kvar på marken och den lilla vindpusten på omkring 900 m/s gjorde att det inte var helt enkelt att stå ut med köldvädret. dessutom, fastän VR påstod att det inte berodde på snöovädret, så var varenda evigaste tåg försenat i eftermiddags, oberoende på riktning typ. plötsligt körde mitt intercitytåg närtågsrutten, och väl i böle var mitt tåg försenat i 25 minuter, vilket gjorde att jag valde att ta följande närtåg hem, som skulle mycket tidigare än intercityt, men som i slutändan antagligen gick en halv timme senare än närtåget. två närtåg till hemstan hade inte gått alls, så i mitt närtåg trängdes tre späckade tåglaster människor.

upplevelsen hade kunnat förliknas vid en judetransportering till auswitch. klockan 16:25 gick jag på tåget, och fick en gemytlig ståplats mellan två vagnar (cirka 1 kvadratmeter) tillsammans med 25 andra typer. när tåget ryckt till i någon sväng för hundrande gången och jag smällt in i någon av medpassagerarna för hundrande gången, när syret tagit slut för två timmar sedan, när en man började se ut som han skulle utveckla en panikattack any second now och när mina ben bultade av mjölksyra efter att ha stått på tå genom hela den religiösa prövningen var klockan 16:29, och fyra minuter hade gått. FYRA!

jag kom hem. åt pizza för fjärde gången på en vecka och livet var happily ever after.

3 comments:

  1. pizza- yey! snö -yey! blir inte så mycket bättre än så! här har snön stormat runt hela dagen, och jag firade med glass ;)

    ReplyDelete
  2. dumma tåg som alltid är försenade direkt det kommer en gnutta snö (och annars också för den delen)! fullspäckade närtåg är heller aldrig nån hit :P

    ReplyDelete
  3. Vilken sjukt snygg bild! Är det Jussi som står framför tåget? Hoppas att du har det bra i Karis :)

    ReplyDelete