4 November 2009

tio olika saker

nu är jag allt hemkommen från st petersburg. oturligtvis fick jag kram i kameraarmen och kunde endast förmå mig till att knäppa cirka tio bilder på de typiskaste sakerna i världen, samt misslyckas med 75% av bilderna, så att, vad som kan räknas ut, jag är inte speciellt stolt över mig själv angående den här saken. ryssland bjöd dock på de mest fascinerande sakerna. staden doftade det samma som för flera år sedan, det var bra, och souvenirbaggaget bjöd på tre olika toapapper (färg och doft av både persika, äpple och hallon, suveränt va!!?), tre olika konfektsorter (av vilka tre sorter smakade ko-arsle, hahaha), ryskt öl och ryskt bubbelvin, samt två stycken trädockor.

jussi var inte ett dugg fascinerad av nåt annat förutom ölen. han säger att han hellre torkar sig med torkade lagerblad än med persikopapper, han säger att hela atlanten skulle bli till sötvatten om man så bara slängde en rysk konfekt i det salta vattnet (detta är delvis sant faktiskt) och sen förbjuder han mig att ställa trädockorna i köket för han tycker dem ser ut som blodtörstande vampyrkärringar som får honom att tappa matlusten.

i mitt kök har jag nog mina finaste prylar, och det är klart att matriosjkorna ska stå bland dem. det ska komma ett foto på dem som får vi göra en folkomröstning angående den här saken. tills vidare (och för all framtid) får de stå i köket ändå.

en annan spännande sak är att jag idag skrev under lappen på att inte ta vaccinet mot svininfluensan. gud ska veta vilken beslutsångest som drabbade mig när jag fick den lappen framför mig i förmiddags. och sen sa jag nej eftersom risken att dö i vaccinet var större än risken att dö i själva influensan, vilket till slut fick det att låta som ett bra beslut i mina öron. sen kom jag hem och sen sa jussi att han minsann nog skulle ta det eftersom hans favoritpolitiker (eller dylikt) hade uppmanat honom att göra det (via en radiointervju). så nu har vi ett alldeles eget experiment på gång! vem som först lider samt avlider och av vilken orsak!

en till spännande sak är att jussi är så jävla dålig på att hålla hemligheter, och meddelade mig i lördags att han nu köpt hem min födelsedagspresent. jag blev nyfiken till explosionsgränsen, fastän jag först hade massa is i hatten och inte brydde mig ett dugg. efter att ha ställt ledande frågor som är det större än mitt huvud?, är det en kill- eller tjejgrej?, kan jag bada med det?, skulle paris hilton gilla det?, kan jag låna det till min mamma?, så är jag nästan säker på att det är en kamerarelaterad sak. fast det får jag se på lördag.
det bästa med hela födelsedagen är att jussi fyller år två dagar efter mig, så vi kan fira födelsedagarna ihop. det är lajbans.

No comments:

Post a Comment